Over Rick Bouwmeister

Hoi! Ik ben Rick Bouwmeister (1989). Vanuit de Achterhoek help ik bedrijven met het verbeteren van hun online vindbaarheid met Search Engine Optimization (SEO). In dit stuk lees je hoe mijn passie voor marketing is ontstaan.

Een profielfoto van zoekmachine specialist Rick Bouwmeister. Foto: Stan Bouman

Studeren op het mbo en hbo…

Mijn studietijd begon aan het Graafschap College in Doetinchem met de opleiding Sport en Bewegen. Op dat moment was voetbal mijn passie. Gedurende de opleiding begon ik me te verdiepen in een vervolgopleiding. Hierdoor ontstond mijn interesse in de vakken Marketing & Sales. Zo startte ik daarna aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen met de opleiding Commerciële Economie.

Het logo van het Graafschap College, één van de scholen waaraan ik geleerd heb.
Het logo van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, één van de scholen waaraan ik gestudeerd heb.

Doordat ik veel tijd investeerde in allerlei activiteiten naast mijn studie bouwde ik snel een waardevol netwerk op. Dat leverde mij een afstudeeropdracht op bij AkzoNobel. In die periode ontdekte ik hoe leuk ik het vind om zelfstandig aan projecten of opdrachten te werken en me ergens in vast te bijten.

Afstuderen, werken, ondernemen…

Tijdens mijn afstuderen werd mij een baan aangeboden. Ik heb vervolgens de uitvoering van mijn adviesrapport voor een jaar lang ondersteunt. Toen dit project eindigde, ben ik gaan kijken naar een nieuwe baan.

Deze zoektocht eindigde met een inschrijving bij de KvK. Ik wilde nog meer projecten doen waar ik zelfstandig aan kon werken, projecten waarbij ik mijn eigen ding kon doen. Zo is in 2017 De Bouwmeister ontstaan.

Ontwikkeld als Allround marketeer…

De eerste opdrachtgevers kwamen voort uit mijn netwerk. Ik greep alles aan: het ontwerpen van logo’s, het bouwen van websites, het inrichten en onderhouden van social media, het versturen van nieuwsbrieven en het bedenken en uitvoeren van marketingcampagnes. En uiteindelijk ook het adviseren van startende ondernemers op het gebied van marketing.

Het logo van AkzoNobel, één van mijn oude werkgevers.
Het logo van Pincvision, één van mijn oude werkgevers.

Ondertussen wist ik ook dat ik richting een specialisatie wilde gaan. Maar wat, dat wist ik nog niet. Ik besloot om naast mijn eigen opdrachten parttime aan het werk te gaan. Zo kon ik eerst een aantal jaren mijn rugzak verder te vullen, ervaring op te doen en ontdekken waarin ik mij wilde specialiseren.

Zo heb ik ruim 4 jaar als allround marketeer gewerkt. Naast de opdrachten die ik als freelancer deed, werkte ik 3 of 4 dagen voor een werkgever. 2 jaar bij een regionale personeelsdienst (Symbus) en 2 jaar bij Pincvision (Exportdocumenten.com & Uitvoeraangifte.com), een bedrijf met klanten nationaal en internationaal.

Logo's van Google Analytics en Google Ads

Zoekmachine marketing als specialisatie…

Vanuit Pincvision werkte ik veel samen met een online marketingbureau. Zo groeide mijn interesse in Google tools zoals Google Analytics, Google Ads en Google Search Console. Ik kreeg steeds meer plezier in het optimaliseren van websites, (landings)pagina’s en advertenties.

Met alle beschikbare data kan ik een van mijn kwaliteiten goed benutten: analyseren. En mede daardoor ben ik erachter gekomen waarin ik mij wilde specialiseren.